Vi flög från Dunedin upp till Auckland och hämtade ut en hyrbil. I kvällsmörkret körde vi till Hamilton, en sträcka Ia kört många gånger. Nu var det större vägarbeten på gång, så då kändes det skönt att Hans-Göran agerade kartläsare via GPSen på telefonen! I Hamilton hälsade vi på Pete Dobbie och hans fru Kathy som vi bodde hos förra gången vi var i Hamilton. Så gick färden ut på landet till Dawn Dixon som bor nordväst ca 1,5 timmars bilfärd från Hamilton. Dawn och hennes man Rodney besökte vi också för 6 år sedan, men Ia har haft dem lite som en extrafamilj under tiden hon bodde i Hamilton. På gården Pukewaimai finns höns,nötkreatur, hjortar, en hund och några katter. Och massor av gröna kullar!!

Tyvärr finns inte Rodney bland oss längre, han dog för snart två år sedan. Vi besökte den fina lilla kyrkogården där han är begravd. Och så hade Dawn pratat med damen som nu har hand om Rodneys favorithäst PJ om inte vi fick hälsa på. Det kändes väldigt bra att se PJ i toppform (hästen är minst 20 år gammal) och han blev lite extra bortskämd med en morot som Ia tog med.
Dawn närmsta granne Lynn har uppfödning av hundrasen Bassett. Just nu fanns det 6 veckor gamla valpar!! Även om en vuxen Bassett inte är speciellt söt så kan man ju inte annat än bli totalt charmad av valparna!
Dessa fyra dagar på landet hos Dawn fick avsluta vår långresa denna gång. Tiden i Nya Zeeland har ju varit lite som att komma hem eftersom vi egentligen inte gjort så mycket ”superturistiska” saker utan mest träffat vänner som vi inte kan se särskilt ofta. Det betyder mycket för oss att få träffa dom och det är ömsesidigt. Vi avslutar resebloggen och ger oss nu av på hemresan till Sverige.









Efter dagsturen till Milford Sound åkte vi tillbaka till Te Anau för ännu en övernattning. På morgonen dagen efter, innan vi åkte tillbaka till Dunedin, passade vi på att göra ett besök i en fågelpark som Department of Conservation (motsvarande Naturvårdsverket) har i Te Anau. Vi fick vara med när en av naturvårdarna matade fåglarna och berättade om de olika arter – inhemska nya zeeländska – som fanns i parken. Den mest speciella var Takahè en art som man trodde var utdöd, men så upptäcktes en liten population i närheten av Te Anau 1948. Idag finns ca 370 levande fåglar så arten är starkt hotad. I fågelparken finns två par Takahè som används som fosterföräldrar för att föda upp kycklingar som sedan kan placeras ut i områden som skyddas och där populationen av rovdjur (vesslor och hermeliner) kontrolleras med hjälp av fällor. Precis som Kiwi-fågeln kan inte Takahèn flyga.